tiistai 2. marraskuuta 2021

Hamlet Helsingørissä

Hamlet-innostukseeni liittyy eräs huvittava kieliseikka. Näytelmän tiesin sijoittuvan paikkaan nimeltä Elsinore. Sen sijaan kesti vuosia, ennen kuin tajusin, että Elsinore on englanninnos Helsingørin kaupungin nimestä. Olin kulkenut kymmeniä kertoja lautalla Ruotsin Helsingborgista Tanskan Helsingøriin ja katsellut Juutinrauman rannalla kohoavaa Kronborgin linnaa ymmärtämättä, että Hamletin tapahtumat sijoittuvat juuri sinne. Oivallus vaati oman matkansa Kronborgiin.


Hamletin linnaan matkattiin osuvasti Hamlet-lautalla. Pakko oli myös majoittua ihan vain nimen takia Hamlet-hotelliin, josta oli vain lyhyt kävelymatka Kronborgin linnaan.

Hamletin kohtaukset, joita ajattelen öisin
Suosikkikohtauksiani Hamletissa ovat isän haamun ilmestyminen ja näytelmän esittäminen kuningasparille. Näytelmä alkaa kohtauksella, jossa kuolleen kuninkaan haamu ilmestyy vartiomiehille. Horatio kertoo tästä Hamletille.

Horatio: Ja tosiaan. Aave ilmestyi. Isänne tunsin. Kaikki oli totta.
Hamlet: Missä se tapahtui?
Horatio: Yövartiossa, vallinsarvella.
Hamlet: Vallinsarvella siis tavataan ennen keskiyötä.

Yöllä Hamlet kohtaa vallinsarvella isänsä haamun, joka vaatii häntä kostamaan: ”Jos isäsi on ollut sinulle rakas, kosta hänen raaka murhansa!”

Hieno dramaattinen avaus toiminnalle. Mutta miten toteuttaa kohtaus näyttämöllä? Onko aave henkilö, ääni vai jotain ihan muuta? Kuvitteleeko Hamlet isänsä puheen, koska muut näkevät aaveen mutta eivät kuule ääntä?

Kohtaus on kiehtovaa sijoittaa mielessään Kronborgin linnan vallinsarvelle. Linnan tykkipiha ja mustana vellova meri on kuin tehty aaveelle, murhalle ja kostolle. Horation sanoin: ”Tuo jyrkänne ja meren synkkä pauhu jo mielen järkyttävät. Kamala paikka, hulluuteen se suistaa.” Hullun roolin Hamlet päättää ottaakin salatakseen kostoaikeensa.


Kronbergin linna oli kuuluisa paikka Shakespearen aikaan. Ei pidetä mahdottomana, että Shakespeare olisi käynyt siellä näytelmäseurueen mukana. Linnassa esiintyi kiertäviä näyttelijöitä, joten kirjailija oli saattanut vierailla tai kuulla paikasta tovereiltaan.

Näytelmä murhaajan peilinä
Toinen suosikkikohtaukseni on Hamletin kuningasparille järjestämä näytelmä. Linnaan tulee kaupungin tragediaseurue tarjoamaan palveluksiaan, juuri samaan tapaan kuin näyttelijöillä oli tuohon aikaan tapana. Hamlet pyytää seuruetta esittämään näytelmän, johon sovittaa kymmenkunta uutta ratkaisevaa riviä.

”Seurue esittäköön sedälleni kohtauksen, joka muistuttaa isäni murhaa. Jos hän siitä järkkyy, tiedän kyllä, mitä vihdoin teen. Ovela näytelmä on rotan ansa, kuninkaan omatunto saaliinansa.”


Kronbergin pääsalin valtaistuimelle voi kuvitella Claudius-kuninkaan ja Gertrud-kuningattaren katselemaan Hamletin järjestämää näytelmää. Kuningas järkyttyy murhakohtauksesta, joka jäljittelee hänen tekoaan. Näytelmä keskeytetään.

Hamlet antaa näyttelijöille ohjeita, joissa melkein kuulen Shakespearen äänen: Esitä puhe selkeästi kevein korostuksin. Älä huido käsilläsi ilmaa, vaan käytä eleitä varoen. Älä myöskään ole liian laimea, vaan sovita toiminta tekstiin ja teksti toimintaan. Kaikki liioittelu on vierasta näyttelemisen olemukselle. Jos esitys on joko yletön tai lattea, se voi tietämätöntä naurattaa, mutta arvostelukykyistä se vain loukkaa.

Hyviä ohjeita edelleen.


Koko Elsinore eli Helsingør osoittautui olevan yhtä Hamletia lähemmässä katsannossa. Hamlet ja pääkallo näkyivät kaikkialla. Pääkallo liitetään yleensä kuvissa Hamletin To be or not to be -monologiin, vaikka se näytelmässä esiintyy hautausmaakohtauksessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ja nyt jotain ihan muuta – Sotapäiväkirjat

Astrid Lindgrenin lastenkirjat tuntevat kaikki. Aikuisen Astridin arjen kohtaa sotapäiväkirjoissa, jotka on kirjoitettu vuosina 1939–1945 mu...