Ensimmäiseksi suuntasin kohti pohjoista Nasaretiin. Matkaa on Tel Avivista 120 kilometriä, josta moottoritien osuus sujui sutjakkaasti, mutta Nasaretin lähistöllä tiet kapenivat, liikenne ruuhkautui ja navigaattori sekosi. Pääteiden kyltit olivat hepreaksi, arabiaksi ja englanniksi, mutta tukkoisen kaupungin kaduilta ei opasteita löytynyt. Tuli kieputtua toreilla ja kujilla, ennen kuin poikkesin kysymään neuvoa erääseen verstaaseen. Nyky-Joosef ei puhunut sanaakaan englantia, mutta opasti ystävällisesti älypuhelimensa kartan avulla oikeaan paikkaan.
Nasaret näytti päiväsaikaan hiukan tunkkaiselta. Näkymä parani illalla, kun rakennusten valot tuikkivat kukkuloiden rinteiltä ja pimeys peitti rosot.
Ajanlaskun alussa Nasaretin asukkaina arvioidaan olleen muutama sata juutalaisia. Nykyisin yli puolet asukkaista on kristittyjä tai islaminuskoisia arabeja, ja moskeijoiden runsaus yllätti. Uuden testamentin tapahtumista muistuttivat täällä niin kuin muuallakin koristeelliset katoliset ja ortodoksiset kirkot, jotka saavat luterilaisen minimalistin lähinnä mietteliääksi. On Marian ilmestyksen kirkkoa, Nuoren Jeesuksen kirkkoa, anglikaanin, koptien ja ortodoksien kirkkoja, joiden sijaintiin liittyy enemmän tai vähemmän luotettavaa perimätietoa.
Pääosa Nasaretin asukkaista on arabeja. Hotelli toikin mieleen Tuhannen ja yhden yön sadut, ja huoneessa odottivat itämaiset herkut. Koko maassa sai suussasulavia tuoreita ja grillattuja kasviksia, mutta tässä paikassa erilaisten tahnojen määrä oli käsittämätön.
Galilean-kiertueella kirjoitukset karttana
Nasaret oli siis evankeliumien päähenkilön Jeesuksen kotikaupunki. Kirjoittajien mukaan Jeesuksen julkinen toiminta kesti vain muutaman vuoden ja sijoittui pääasiassa pienelle alueelle Nasaretia ympäröivää Galileaa. Nasaretin lisäksi mainitaan Kapernaum, Kaanaa, Kesarea, Betsaida, Nain ja Korasin. Jos siirtää tapahtumapaikkojen etäisyydet Pirkanmaalle, matkat ulottuisivat Tampereelta Pirkkalaan, Kangasalle ja Virroille. Meidän maakunnastamme ei ole lähtenyt maailmalle näin voimakkaita vaikutteita.
Kirjallisen Jeesuksen esikuvana lienee historiallinen henkilö. Hän on ollut vaikuttava puhuja, joka sai kuulijat tulemaan kauempaakin ja huolestutti puheillaan vallanpitäjät. Kirjoitusten mukaan hän kieltäytyi väkivallasta ja joutui pidätetyksi syyllistymättä rikokseen, joten Amnesty olisi voinut adoptoida hänet mielipidevankina. Pikaoikeudenkäynti, kidutus ja tappaminen kuohutti seuraajia ja synnytti kansanliikkeen. Tapahtumista puhuttiin ja niistä myös kirjoitettiin.
Raamatussa Jeesuksen elämästä kertovia tekstejä on neljä, ja niistä vanhin on Markuksen evankeliumi. Markuksen evankeliumia pidetään ainoana aikalaiskertomuksena, muut ovat myöhempiä ja käyttäneet Markuksen tekstiä lähteenä. Tekijöistä ei ole varmaa tietoa, mutta ilmeisesti evankeliumeja eivät ole kirjoittaneet henkilöt, joiden mukaan ne on nimetty. Ne käyvät kuitenkin hyvin nimimerkkeinä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti